torsdag 11 mars 2010

Recept -Cupcake med smak av kola

Jag har fått frågan om att lägga ut receptet på denna bakelse. Den är lite funurlig att göra och själva muffisen blir lite för kompakt, men testa och kör, de blev väldigt poulär på jobbet. :)

Ingredienser:
2 dl vatten
85 g smör
85 g socker
1 msk ljus sirap
3 msk mjölk
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bikarbonat
225 g mjöl
2 msk kakao

Gör såhär:
Värm upp ugnen till 180 grader. Placera ut formar i en muffinsform eller två dubbla formar på en plåt.
Hetta långsamt upp vatten, smör, socker och sirap i en kastrull under omrörning tills sockret har lösts upp. Koka sedan upp pch sänk värmen och sjud i 5 min. Ta bort kastrullen från värmen och låt den svalna.
Under tiden kan du hälla upp mjöljken i en bunke och blanda i vaniljen. Tillsätt bikarbonat och rör om ordentligt.
Blanda mjöl och kakao i en annan bunke och häll över sirapsblandningen i denna. Tillsätt där efter mjölkblandningen och rör till en jämn smet.
Fyll formarna i två tredjedelar och grädda i mitten av ugnen i ca 20 min.
Låt dem svalna och sen är de fritt fram med en härlig frosting.
Jag valde vaniljfrosting på dessa.

3 kommentarer:

  1. Ja ska bli jätte spännande med tävlingen:) Ska välja ut priserna idag!!

    Dessa såg verkligen jätte mummsiga ut, nu är det helg så nu får man baka OCH äta det haha:D

    SvaraRadera
  2. Gud vad fina!! :D tänk om man kunde göra såånna.. :D

    SvaraRadera
  3. Jätte jättefina. Jag ÖNSKAR jag kunde göra så vackra cupcakes. Så duktig du är.

    SvaraRadera