måndag 22 mars 2010

Enkel chokladtårta

Igår fick jag ett riktigt baksug, jag kände att jag behövde baka och då blev det en enkel chokaldtårta fylld med grädde och serverad med blåbär. Mums!
Ingredienser:
3 dl mjöl
1 1/2 dl kakao
1 tsk bikarbonat
2 1/4 socker
2 1/4 filmjölk
2 ägg
125 g smält smör
1 1/4 grädde
ev bär
Gör såhär:
Klä en form med löstagbarkant med bakplåtspapper.
Sikta mjöl, kakao och bikarbonat i en bunke. Tillsätt socker. Blanda filmjölk, ägg och smöret i en annan bunke och häll denna över de torra ingredienserna. Vispa på hög hastighet i ca 3 min eller tills smeten är slät och luftig. Häll över smeten i formen och grädda på 175 grader i ca 40-50 min.
För att undvika sprickor på toppen under gräddningen, dra igenom med en slev i smeten innan du gräddar kakan.
När kakan är färdig, (den ska klara stickprovet) så kan du dela den i två delar, vid servering bre på med vispad grädde mellan kakorna och servera med pudrad florsocker ovanpå och färska bär.

2 kommentarer:

  1. Den här tårtan ser också så läcker ut med blåbären. Härligt!

    Nu svarar jag här också =) Kul om du har nytta av tårtbottenreceptet. Jag vet inte om du använder Manitoba Cream-mjöl nåt; jag tycker att det ger ytterligare fluffighet till ett recept som inte har ägg, men annars det funkar fint med vetemjöl också.

    SvaraRadera
  2. Jag vill ha receptet då den här tårtan ;)

    SvaraRadera